گروه صنعتی دلتا قطعه البرز | برترین تولید کننده میل بادامک
سیلندر خودرو
سیلندر خودرو قسمتی از موتور خودرو است که در قسمت مرکزی آن قرار گرفته است. با انفجار سوخت در این بخش ، نیروی محرکه برای حرکت اتومبیل ، تامین می شود . این قطعه، همانند استوانه ای توخالی می باشد که در بدنه بلوکه ساخته شده است. هر موتور، پمپ یا کمپرسور رفت و برگشتی، برای کارکردن به حداقل یک سیلندر احتیاج دارد. معمولاً چند سیلندر در کنار یکدیگر و در بلوک سیلندر قرار میگیرندکه با ریختهگری آلیاژهای آلومینیوم یا چدن ساخته شده و سپس ماشین کاری می شود.
سیلندر محلی برای حرکت پیستون می باشد.این قطعه انرژی شیمیایی را به انرژی حرارتی ، انرژی حرارتی را به فشار و سپس فشار را به نیرو تبدیل می کند و از نیروی بدست آمده برای حرکت پیستون های استفاده می کند . در نتیجه ی این عملیات چهارگانه، پیستون به سمت پایین حرکت خود را آغاز می کند و به علت تجمع حجم در بالای پیستون، فشار کم می شود و هوا و سوخت، سیلندر را پر می کند.
یکی از عواملی که در بهبود عملکرد سیلندرها موثر می باشد، صیقلی بودن سطح داخلی سیلندر است. دیواره های سیلندر معمولا از آلومینیوم و چدن است که با وجود تماس با پیستون و اصطکاک میان آنها لازم است، صیقل زده شود.
رعایت این موارد به دلیل جلوگیری از ایجاد حرارت و اتلاف انرژی می باشد. در صورت اصطکاک هر چند کوچیک میان پیستون و سیلندر، گرمای اضافهای تولید میشود که خود، مشکل دیگری را به وجود میآورد. سیلندر قطعه ای است که برای موتور کاربردهای بسیاری دارد و بهترین نوع موتورها هم آنهایی هستند، که سیلندر و پیستون آن به شکل استوانه ای باشد.
در این صورت است که پیستون می تواند بدون هیچ مشکل و یا لقی به حرکت خود ادامه دهد ، گاهی اوقات در اثر تنش ناشی از بستن پیچهای سرسیلندر، ممکن است که سیلندر دچار چرخش شود، که بسیاری از کارخانه های خودروسازی راهکارهای اصولی بستن سرسیلندر را تعیین کرده اند.
با توجه به اطلاعات بدست آمده ، عواملی که موجب ایجاد خطراتی مانند جلوگیری از آب بندی محفظه عملیاتی و نشتی دود و گاز، سوختن واشر سرسیلندر، در سیلندر می شود، سفت یا شل بستن پیچ های سیلندر می باشد.
با توجه به این عوامل، دقت کنید که سرسیلندر را طبق اصول و قوانین گفته شده و با استفاده از آچار تورک سفت کنید، تا مشکلی ایجاد نشود.
ماشینکاری سیلندر خودرو در درجه حرارت معین و در محیط کارخانه حرارت دهی می شود ، ولی موتور خودرو در دمای بسیار بالا کار می کند. هنگامی که پوسته سیلندر در برابر حرارت بالا قرار می گیرد، باعث ایجاد مشکل نمی شود، ولی ممکن است بدنه سیلندر( متشکل از مجموعه ای از فلزات ) تحت حرارت بالا موجب انبساط غیرمتقارن در سیلندر شود .
اجزای سیلندر
سیلندر یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که در موتور قرار دارد و بسیار مهم و کاربردی می باشد. سیلندرها با پیستون هم اندازه هستند و قطر هر دو یکی است، و پیستون نیز در سیلندر حرکت می کند
در برخی از مواقع جنس سیلندرها را از چدن خاکستری یا آلیاژی از چدن می سازند. موادی که برای ساختن آلیاژ به کار می روند، شامل: نیکل، کرم، مس، مولیبدن، وانادیم و تیتان می باشد
فضای بین پیستون و سیلندر، باید با استفاده از رینگ پیستون که در شیارهایی بر روی سطح خارجی پیستون قرار میگیرند ، آبندی شود تا از نشت هوا وسوخت (درموتورهای احتراقی) به بیرون از سیلندر و نشت روغن به داخل آن جلوگیری شود.
- مجموعه: عمومی
صفحه4 از17