گیرپاژ کردن موتور خودرو
اصطلاح گیرپاژکردن موتور یا به اصطلاح عامیانه سوختن موتور زمانی به کار می رود که قطعات موتور در یکدیگر به خاطر بالا رفتن دمای موتور و گرمای بیش از حد قفل کنند.
برای جلوگیری از انبساط پیستون باید سیلندر ، گرمای حاصل از احتراق را به سرعت عبور داده و عمل خنک کاری را انجام دهد. اگر بنا به هر دلیلی سیلندر خنک نشود دمای بالای سیلندر باعث انبساط شدید پیستون شده و همین مسئله سبب می شود پیستون در داخل سیلندر گیرپاژ کند و پیستون از حرکت بایستد و این مساله می تواند باعث وارد شدن آسیب های جدی به سیلندر ، میل لنگ ، پیستون و شاتون شود.
در بدترین حالت که به دلیل پایین آمدن سطح روغن در کارتل یا شل شدن روغن به دلیل دیر تعویض کردن آن اتفاق می افتد ، پیستون به خاطر عدم روغن کاری و خشک کار کردن به شدت داغ شده و شاتون در داخل رینگ پیستون گیر می کند . همین فشاری زیاد وارد شده به شاتون باعث می شود شاتون کج شده و به شدت به سیلندر برخورد کند و باعث تاب برداشتن یا ترک خوردن سرسیلندر می شود .در این حالت کلیه قطعاتی مثل سیلندر ، شاتون ، میل لنگ و پیستون باید تعویض شوند.
حال اگرآسیب وارده به شاتون ( میزان کج شدن شاتون ) کم باشد ، در این حالت موتور از حرکت نمی ایستد ولی به دلیل کج شدن شاتون پیستون در حین حرکت مدام به سیلندر برخورد می کند و این مساله هم باعث ایجاد صدای شدید و همچنین افت شدید توان موتور می شود در این حالت اصطلاحا می گوییم موتور شاتون زده است .
برای جلوگیری از قفل شدن موتور باید از روغن استاندارد استفاده کرد . در موقع خرید آن نیز باید تاریخ تولید را نیز چک کنید چون ماندن بیش از حد روغن باعث کم شدن چسبندگی آن میشود.همچنین هر روز قبل از حرکت باید سطح روغن داخل کارتر را به وسیله گژ اندازه گیری سطح روغن چک کنید.
در مورد خودرو و موتور سیکلت هایی که داری رادیاتور آب می باشند باید مرتبا آب آن را چک کنید تا موتور در اثر بی آبی داغ نکند.